lördag 6 maj 2017

Realy Rosie med Carol King

Barnskivan som jag alltid kommer tillbaka till. Realy Rosie Det var detta som fick mig att upptäcka Carol King och hennes underbara musik.

1975 kom den halvtimmeslånga tecknade filmen Realy rosie. Som bygger på en bok och musikal från 60 talet av  Maurice Sendak .
Musiken är skriven och av Carol King och det är hon som sjunger och är rösten till den tecknade filmen. Den fantasifulla Rosie och hennes drömmar om att bli stjärna i en musikal. Och hennes förmåga att få alla barn att vara med i leken.
”Rosie och hennes vänner bor i samma kvarter på Avenue P i Brooklyn, New York.  En tråkig varm lördag i juli så börjar Rosie låtsas som hon är en berömd begåvad stjärna och bestämmer sig för att producera en film eller musikal om hennes liv och hennes bror som kallas kycklingsoppan ,- Hörde du vad som hände med Kycklingsoppan? Hon får alla barnen i kvarteret att komma till en audition för en roll i filmen, Ett åskväder tvingar dem att flytta in i källaren för skydd där fortsätter dom att drömma om sin film.



Som liten älskade jag denna film (som sändes en gång på tvn under 70 talet) Och Carol king och hennes musik, Filmen gick inte att få tag på (Videon var inte uppfunnen än) men LP skivan hittade jag med musik ifrån filmen. Det fick mig senare att köpa allt jag hittade med henne. Ni måste se filmen, men framför allt lyssna till denna fantasifulla skiva. Ta fram barnet i dig och besök  Rosies kvarter på Avenue P i Brooklyn, New York.
I'm really Rosie And I'm Rosie Real You better believe me I'm a great big deal!
Låtar på skivan
"Really Rosie
"One Was Johnny
"Alligators All Around
"Pierre"
"Screaming and Yelling"
"The Ballad of Chicken Soup
"Chicken Soup with Rice"
"Avenue P"
"My Simple Humble Neighborhood"
"The Awful Truth"
"Such Sufferin'"

"Really Rosie" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.