lördag 31 december 2016

Hålla masken

Gammal och vis heter det, det är inte sant, minnet sviker en när man blir gammal, det gäller bara att hålla masken så ingen märker något. Jag har börjat skriva upp saker i kalendern, enkla små saker, dels för att slippa ha det i huvudet, så man kan släppa det, och för att i överhuvudtaget komma ihåg sakerna,
Det är faktiskt så om man ska vara ärlig, svårare att lära sig nya saker desto äldre man blir. Den
Digitala termometern larmar alltid vid 50 grader och det går inte att ändra , jag får plocka ur batterierna för att få tyst på den.

Diskmaskinens digitala touch knappar känner inte av mina fingrar, står förtvivlat och trycker ,tills någon med bättre fingrar går förbi.
Det här är inget man pratar om , vi nickar i affären  och låtsas att vi förstår när försäljaren berättar om alla nya funktioner  som ska göra allt så mycket lättare ...NOT !

Filmer man nyss sett kommer man inte ihåg heller, Vad den hette, vad den handla om eller har man sett den eller inte? Namn på artister eller titlar börjar falla bort, Jag vet vem det är, hade du frågat mig för några år sedan så skulle jag kunna berätta massor om den artisten.

 Det går lite trögare på hjärnkontoret bara. Jag brukar skoja om att Hårddisken börjar bli full, och med tanke på allt vi varit med om så är det inte konstigt att minnet börjar svaja. Skulle jag vara med i Vem vill bli miljonär och fick mitt favoritämne musik så skulle frågor som jag kunde svaret på direkt för 20 år sedan vara helt omöjliga nu, det är hårt att acceptera, men det är bara så.

Man hör sin favorit låt på P4
-Vad var det nu hon heter,,,,du vet,,,hon som är oskuld,,,?
-Madonna förfan ! säger Nette.
 Det just det med enkla siffror och namn som man förr rabblade som rinnande vatten.
Jag får frågan, hur gammal jag är och står där och stammar, räknar tyst för mig själv . Åldern, hjärnan blir liksom lika stel som resten av kroppen.


Nu är det nyårsafton och det kommer ta några veckor då man skriver fel år !
Gott nytt år ,var snäll emot mig nu 2017.

2 kommentarer:

  1. Det går att ändra temperaturen på stektermometern, så den piper när det man lagar är klart istället om man vill... ;)
    Ja, minnet är definitivt stelare, och inlärning går trögare med åren.
    Men vi hoppas 2017 blir ett år som är snällt mot oss alla, även om vi är många som kommer skriva fel årtal i början... :)

    SvaraRadera
  2. Det får vi sannerligen hoppas, 2017 måste vara snäll.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.