lördag 22 oktober 2016

Posten i Tärnsjö


Innan jag hade massa Facebookvänner så hade jag brevvänner som jag skrev till, och som jag satt spänt och väntade på svar från.
Brev ifrån Trinidad, Amerika och Malta berättade om en annan värld en lilla Tärnsjö jag bodde i.
Det doftade av saltvatten och kryddor. Och pepparmints tuggummin som ofta låg med skickat.
Så äntligen smällde locket i lådan Posten var här !
 

Man kände på pappret och beundrade dom vackra frimärkena. Det var noga att allt skulle vara perfekt innan man öppnade breven .Jag gjorde ordning fika städade upp på skrivbordet, tände ett ljus, en liten mysstund. Sedan sprättande jag försiktigt upp brevet och vecklade ut dom handskrivna papprena Jag kunde läsa dom om och om igen.
Så skulle man själv svara, och gå ner till Posten i Tärnsjö för att väga och köpa frimärken och kuvert för airmail. Flickorna på Posten (Postkassörskorna) fick hjälpa mig att få till det rätt.
Tärnsjö post 1986 med Bamse sparbössor i Fönstret
 Varje dag lyssnade man efter postbilen som skulle stanna vid just min låda.


Kassetbanden med Ljudbreven .
Inne på Tärnsjö Posten kl 11 1986
 
Posten var ofta ett ställe man kunde gå ner och fråga om saker, och det fanns lite samhällsinformation och blanketter mm. Det dom inte visste på posten det kunde dom ta reda på. 1986 fanns över 2.000 postkontor.


Min Bamse sparbössa köpte jag på 80 talet på posten i Tärnsjö och jag kommer faktiskt ihåg att vykortet som följde med skickade jag som ett julkort till Trinidad.

Helt plötsligt så slutade vi skriva till varandra, och några år senare så stängde Postkontoren över hela Sverige.

Artikel ur Aftonbladet 27 januari 2000   
995 postkontor ska läggas ner i Sverige
– butiker och bensinmackar tar över

 Efter lång betänketid tog regeringen på torsdagen det formella beslutet att låta Posten sälja Postgirot.
Flera företag har visat intresse för att köpa Postgirot, och ambitionen från Postens sida är att försäljningen ska ske snabbt.
 Nästa del som Posten gör sig av med är kontoren.
Låga räntor och ökad konkurrens från andra betalsystem har urholkat Postgirots lönsamhet. Posten har själv inte haft resurser att utveckla verksamheten.

  Efter en lång beslutsprocess har regeringen nu givit Posten mandat att sälja Postgirot. Alternativet, att utveckla Postgirot till en fullskalig bank, skulle ha kostat staten 10-15 miljarder kronor i ägartillskott.
 Att beslutet dragit ut på tiden förklarar näringsminister Björn Rosengren med att han velat se till hela Postens verksamhet, inte enbart till försäljningen av Postgirot:

2 kommentarer:

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.