måndag 20 juni 2016

Silikon förstorade räkor

Kina
På marknaden i Guangzhou kan man köpa  silikon förstorade räkor, för att lägga till vikt och volym, därmed tjäna lite mera.
 
Dom Blandar ihop smaksatt gele i skitiga hinkar och med trycklufts sprutor så injiceras räkorna, en och en  med blandningen, dom sväller upp och ökar i vikt.

När kommer dessa injicerade räkor nå den stora handeln. Jag mår redan illa när jag måste köpa dessa vatten stinna kycklingbrösten nere på affären, Mörade med saltlake står det, dom sprutar in massa vatten i kycklingfilé för att öka vikten. Och därmed tjäna lite mera.

Av 900 g fryst kyckling är det efter upptining bara 650 g kvar.
 
Då säger min kloka kompis -Men varför väljer du den kycklingen då ? varför köper du inte färskt frigående närproducerat !
-Men verkligheten ser lite annorlunda ut. säger jag  Vi äter mat var dag , kyckling kanske en två gånger i veckan och vi  använder oss av butiken närmast  oss  eller så åker vi in till stan och storhandlar men det är lika i alla mataffärer. Kanske till något speciellt tillfälle så letar vi reda på en gård som säljer ...
-Men ställ krav på eran butik avbryter min vän rättrådigt. Han vet bäst. Han åker och köper sin kyckling på saluhallen .
Jag nämner kostnadsfrågan och får bara ett rått skratt , HAHA då får du bara vad du betalar för, skyll dig själv.

En fabrik i Vietnam


http://en.people.cn/n/2015/0730/c90000-8928381.html
http://www.svt.se/plus/plus-jamfor-mycket-vatten-i-fryst-kycklingfile

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.