fredag 14 augusti 2015

Eva Dickson En av Sveriges stora Äventyrare


Varför har ingen berättat för mig om Eva Dickson! Det är något alla skulle känna till. Jag blir lite arg att det inte pratas mera om Eva Dickson!! En av Sveriges stora Äventyrare.
Är det för att det var en tjej i byxor? Detta är en Svensk äventyrs tjej vi ska vara stolta över.

Fruntimmer nuförtiden (1932)
– Kvinnor är omöjliga nuförtiden! dom målar sina naglar röda,  bleker sitt hår, dom dricker champagne eller röker cigaretter tills fingertoppar är bruna av nikotin. Och så föder dom inte ens barn längre. Se på er själv, madame, vad duger ni till?”

– Jag kan köra bil”, svarade Eva Dickson.

-Köra bil! Varje bildad människa kan köra bil, spela bridge och dansa. Det hör helt enkelt till allmänbildningen”, utbrast hennes bordskavaljer.

– Men jag ska köra härifrån Nairobi till Stockholm.”

– Jag slår vad om att ni inte klarar det!”

-Vadet är antaget. Den som förlorar bjuder hela gänget på champagne.” skrattade Eva.
Samtalet sker under en middag på Europeiska klubben i Nairobi 1932 och finns att läsa i Eva Dicksons reseskildring En Eva i Sahara – äventyr i heta zoner,

 
Eva Dickson, var en svensk äventyrare, rallyförare och författare. Hon var den första kvinna som korsade Sahara med bil. Hon var Sveriges första kvinnliga rallyförare (1925) och den tredje kvinnan i Sverige som tog certifikat som pilot (1923).
 


 
Vadet är antaget. Den som förlorar bjuder hela gänget på champagne !
Inför resan Nairobi–Stockholm köpte Eva Dickson en öppen, fyrsitsig Chevrolet. Den utrustades med vattensäckar, oljefat, moskitnät, reservdelar, bensinfat, proviant, tältsängar och kokkärl. Medresenär blev Hassan Ali som Eva träffade på avresedagen på väg till garaget i den kenyanska huvudstaden. Han erbjöd sig att följa med.

Genom Kenya och Uganda
Starten på resan gick bra men snart stötte äventyrarna på motgångar. Bildäcken exploderade i värmen Eva drabbades av malaria Händerna märktes av frostskador från dom kalla nätterna. De sov i tältsängar under bar himmel och kylan var bitande. Dagarna tillbringades framför ratten, ofta tolv timmar i sträck på dåliga vägar. De stannade endast för att äta eller för att reparera bilen och byta däck. Eva Dicksons berättar om ständig törst och hunger under den stekande solen i Saharas sandhav. Men hon hade antagit ett vad och det drev henne vidare.

Den raserade bron
När de nådde norra Tchad  hade den enda bron  över floden rasat, Eva lånade en häst och red två dygn  till en fransk kommendant i Bongor som var ansvarig för det planerade brobygget. Hon fick kommendanten att bygga en ny bro. Med hjälp av 900 man stod färdig efter tre dagar.

Femme fatale
Efter 40 strapatsfyllda dagar nådde de till slut Alger vid Medelhavskusten. Vadet var vunnet och Eva blev den första kvinnan att ha kört genom Saharaöknen. Resan fortsatte sedan ända hem till Sverige i den öppna, fyrsitsiga Chevrolet där hon och Hassan hälsades välkommen av Kungliga Automobil Klubben i Stockholm.

 Nästa gång blev det en resa från Belgien till Calcutta 1937. Hon skrev sina reportage och reseskildringar i Vecko-Journalen, och blev även krigs reporter i det invaderade Abessinien (dagens Etiopien).
Eva blev 33 år gammal
Efter en middag utanför Bagdad körde hon tillbaka till staden. Med sig i bilen hade hon en brittisk dam, Norah Byng Hall från Calcutta, som hon träffat under kvällen. Mörkret var kompakt och vägarna gropiga, och när hon missade en tvär kurva voltade bilen. Eva Dickson klämdes fast mellan sätet och ratten, hamnade under bilen, bröt nacken och dog omedelbart.
Hon begravdes i Stockholm den 22 april 1938. Sedan fick vi annat att tänka på.


Eva i Afrika
 
 

 
http://www.popularhistoria.se/artiklar/aventyraren-eva-dickson/


Eva Dickson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.