söndag 24 mars 2013

Svart Vitlök


Svart vitlök


Den svarta vitlöken kommer ursprungligen från Korea (tror man)
Det är en helt vanlig vitlök som är jäst och sedan torkad under lång tid och. Hur smakar den ? jag vet inte men jag läser mig till att den svarta vitlöken har en fyllig och söt smak  Den typiska starka vitlökssmaken och doft är borta och har ersatts med en melass lite söt,  en balsamvinäger karaktär. Russinklibbigt kompakt, söt, fyllig och sprängfylld av umamiämnen "den femte smaken". Typ, låter spännande, får jag tag på en svart vitlök får man väl prova, misstänker att man måste in på någon saluhall i Stockholm för att hitta den !
 
 
 
 
 Men här har jag ett recept för att göra den spännande svarta vitlöken själv

Hur du gör Svart Vitlök

Du behöver
Massor av hela vitlökar, en ugnsäker form med lock (gärna en gammal lergryta från 70talet)
Ugnsfolio

 
Instruktioner

Lägg i så många hela, oskalade vitlök lökar som du vill i en ugnssäker form.

Svep om den ugnssäkra formen med aluminium folio. Du bör packa in den så tätt som möjligt

Placera behållaren noga  insvept i en ugn på cirka 60 grader.

Lämna behållaren att jäsa i varm ugn under 40 dagar.

6 kommentarer:

  1. Oj!
    Det där har jag aldrig hört talas om. - Vad spännande det låter!
    Men varm ugn i 40 dagar.... - Jag tror jag hoppar över att testa på att göra den i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig hört talas om denna sort vitlök. Ha det bra !

    SvaraRadera
  3. Haha ja hittar jag någon svart vitlök i Göteborg skickar jag den till er.. 😀:)

    SvaraRadera
  4. det vore spännande att prova,kan tänka mig till svamp

    SvaraRadera
  5. Hej - Jag driver firman som har precis börjat importera Black Garlic (Svart Vitlök). Nu finns vi i följande städer:
    STOCKHOLM
    Cranberry Corner, Svärdvägen 3 Danderyd.
    Telefon: 08-753 23 33
    Sandins Frukt & Grönt - Hötorgshallen 9.
    Tfn/fax: 08 - 411 28 89
    ICA Karlaplan - Karlaplan 10.
    08 662 40 35
    Papilles ost & chark. Odenvägen 58 Lidingö
    GOTEBORG
    Hemköp Masthuggstorget.
    Tel: 031 - 85 66 30
    Göteborgs te och Kaffehandel - Postgatan 49 Nordstan
    Tel:031-856630
    NORRKÖPING
    Hemköp Kungsgatan 33
    NYKÖPING
    Bönornas Delikatesser. Västra Storgatan 14
    Tel: 0155-214440
    PAJALA
    Pajalahallen. Tornedalsvägen 4
    PITEÅ
    Ica Kvantum. Hamnplan 7.
    Tel: 0911 23 25 57
    SIGTUNA
    VennerBO. Vassundavägen 180
    SUNDSVALL
    ICA Nära Bergsgatan
    Maxi Stormarknad Sundsbruk
    ICA Kvantum Naksta
    ICA Supermarket Esplanad
    UPPSALA
    Karins Skafferi. Geijesgatan 15.
    Tel: 018 55 56 37
    VARBERG
    Basement design. Kungsgatan 31.
    Tel: 0340 162 60

    SvaraRadera
  6. Hej!

    140 grader i 40 dagar kommer att gå åt helvete. Det är 140 grader Fahrenheit och inte Celsius, så det ska ligga på 60 grader i ugnen.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.