lördag 4 februari 2012

Barnböcker från förr

En hel del stod i min bokhylla.
Barn böcker som fångar en tidsanda, böcker som jag även som liten kliade mig i huvudet och kände att nu vill dom mig något,,dom vuxna .

Titta på dessa boksidor och färdas tillbaka till
Vilse i pannkaka landet där Musse pigg var ond


Ingen kommer undan politiken

Engelska böcker hade fortfarande en strikt
Man-kvinno syn








Men här i Sverige blåste det en ny tidsanda  Tjejer kan !






. Paret Sandberg har även varit aktiva i antiröknings kampanjer och gett ut tre böcker på temat sluta röka. Den första kom 1971 och fick namnet Vad är det som ryker?.

lika mäniskor, lika värde.

Min gula Bibel ! inte i bokhyllan utan under madrassen

Sex origentering för barn



Hur man gör....bokhyllor,en pappersdrake,barn.revolution !!!









Nu vill dom vuxna mig något igen,,,

Jag läste kalle anka i smyg
En svag nyans av 70 talsbruna bokryggar





läs också
PROGGIGA barnböcker. Kalle Lind föddes 1975 och växte upp med demonstrationståg på dagis, politiska böcker och detaljerad information om hur man gör barn. Nu har han skrivit boken Proggiga barnböcker – därför blev vi som vi blev.

6 kommentarer:

  1. jag är nog aningen för ung. Totteboken minns jag . Och den där mamma och pappa bytte jobb. Dom andra har jag inte sett tidigare... haha.. Men fanns det verkligen en bok om när tummens mamma slutade röka. Tycker bilden ser manipulerad ut. Jag gillade ju tummenböckerna

    SvaraRadera
  2. Nej det var det inte och det finns två till , sluta röka böcker.. Paret Sandberg har även varit aktiva i antiröknings kampanjer och gett ut tre böcker på temat sluta röka. Den första kom 1971 och fick namnet Vad är det som ryker?.

    SvaraRadera
  3. Sluta rökaböckerna har jag sett nån gång. Rätt roliga :)

    SvaraRadera
  4. Oj, vad du har rotat fram!
    Ja, man minns faktiskt en hel del av de där, nu när man ser dem på bild igen.
    Konstigt att vi inte blev konstigare kan jag tycka... :D

    SvaraRadera
  5. Åh, kul! Har letat efter mamman och pappan som gjorde arbetsbyte i ca alldeles för länge. Säg till om du vill bli av med den!

    mvh Oliwer

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.