måndag 9 maj 2011

Jag var där på Sveriges första McDonald

McDonalds skulle öppna en restaurang i Sverige! stod det i tidningen den 27 oktober 1973

Då gav sig hela min familj till Stockholm för att vara med om invigningen av denna nya restaurangkedja, Den skulle ligga på Kungsgatan och jag kommer ihåg lyckan att få äta där igen, jag var 14 år gammal och vi hade nyligen flyttat från Amerika , hem till Sverige

Den första McDonalds ligger på Kungsgatan 4 i Stockholm

Och var det något man saknade så var det Hamburgarna från denna Restaurang
Skulle det smaka lika? , det var frågan, 4 kronor och 75 öre för en BigMac.


Och det gjorde det. Allt var välbekant "Lycka" ! jag fick till och med se Ronald McDonald tåga ner för Kungsgatan  med en orkester bakom sig spelandes "When the saints go marching in "

 


Förlåt mig förresten för vid invigningen av Sveriges första McDonalds restaurang så stal jag en askkopp som souvenir när jag var där.

Den har jag fortfarande kvar.

En askopp från Sveriges första  MacDonalds på Kungsgatan 4 i Stockholm.

5 kommentarer:

  1. Aha....så det var 1973 den öppnade. Det hade jag glömt. Det var spännande och gott var det också.
    Där åt jag och mina kompisar nästan varje fredagkväll tills vi slutade skolan. Det var vårat favoritställe. Och veckopengen räckte att kunna äta där.

    Roligt att få läsa din berättelse om McDonalds och att du har bott i Amerika hade jag ingen aning om.
    //Kerstin

    SvaraRadera
  2. Häftigt!! Tänk så många olika härliga minnen vi alla bär på, kul att du delade med dig av ditt!

    //mia från blogginläggssidan

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att höra om din berättelse att du och din familj var ett par av våra första gäster som besökte oss då vi öppnade vår första restaurang på Kungsgatan i Stockholm! Det är även roligt att höra att våra hamburgare smakar så som de gör i USA vilket är tanken att de ska smaka likadant.

    Jag kommer ta och vidarebefodra ditt mail till vår första McDonald's restaurang så de får ta del av din glada berättelse!

    Jag skickar dig även ett par menykort som tack för att du delade med dig av den här historien.

    Jag vill önska dig en fortsatt trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Susanné Axelsson, McDonald's Kundservice McSvar

    SvaraRadera
  4. Åhh restaurang Gyllene Måsen :P Så heter det enligt min sambo :)

    SvaraRadera
  5. Vad kul det är med såna där gamla askkoppar. :D
    Jag hade också dille på att plocka med mig såna från lite varstans.
    Himla kul att du fått respons från Mc Donalds huvudkontor också! (Men nog tycker jag de kunde skicka med några gratis matkuponger också, och inte bara en meny. ;P)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.